23 APRIL 2015 - Terapi Air di Bukit Merah adalah merupakan program ke-2 untuk perjalanan kali ini setelah selesai melakukan Program Penanda Aras di PPKI SK Bagan Serai. Perjalanan yang lancar dari SK Bagan Serai kira-kira mangambil masa 45minit melalui jalan biasa.Setibanya disana, cikgu yang menguruskan pembelian tiket terus berurusan dengan pihak Bukit Merah Water Park.
Artikel Terapi Air
Terapi Air merupakan suatu medium dalam rehabilitasi. Melibatkan kepelbagaian
aktiviti senaman dan aktiviti riadah di dalam air. Terapi air dapat
membantu mengawal aliran darah, mengurangkan rasa sakit dan kekejangan
otot, menguatkan otot, meningkatkan julat pergerakan sendi, dan membantu
mengekalkan keseimbangn tubuh badan, ianya sesuai untuk klien seperti
Stroke, Cerebral Palsy, Down syndrome, ADHD dan lain-lain.
Pemilihan program rekreasi renang/hidroterapi bagi murid-murid PPKI adalah bagi memberi peluang
kepada murid-murid bermasalah pembelajaran menjalani aktiviti dan
program yang sama seperti murid-murid normal yang lain. Program yang
dirancang biasanya merupakan program awalan atau permulaan renang. Murid
diajar berenang dan bermain air di dalam kolam yang cetek. Kawasan yang
paling dalam di kolam tersebut berukuran 1 meter. Aktiviti berenang
dapat memberi keseronokan dan menggembirakan murid-murid bermasalah
pembelajaran ketika berada di dalam kolam atau air di samping dapat
membentuk sikap kerjasama dengan rakan-rakan mereka. Ia juga membolehkan
murid-murid bermasalah pembelajaran memperolehi kemahiran renang sama
seperti murid-murid normal. Selain itu, renang juga merupakan salah satu
latihan latihan terapi (Hidroterapi/Terapi Air) bagi murid-murid PPKP
ini.
Hidroterapi didapati sesuai untuk perkembangan fizikal dan pergerakan
motor kasar dan motor halus serta mental murid-murid berkeperluan khas
di mana segala otot-otot dan otak mereka dapat dirangsang, pergerakan
dalam air lebih mudah dan bebas, serta tidak dibebani seperti keperluan
alat sokongan yang menghadkan pergerakan. Imbangan dalam air bukanlah
masalah utama. Oleh itu lebih banyak pergerakan dapat dilakukan dan daya
penumpuan individu dapat dipertingkatkan dan masalah tingkahlaku
didapati tidak seperti lazimnya. Ini disebabkan oleh ransangan air
secara semulajadi.
Walaubagaimanapun, murid-murid PPKI mungkin mengalami sedikit rasa
takut dengan air. Di sinilah guru memainkan peranan membantu dalam
membina keyakinan diri. Hasilnya murid-murid akan dapat membina konsep
diri yang positif melalui aktiviti hidroterapi ini. Melalui hidroterapi
juga, ianya dapat memantapkan perkembangan fizikal melalui pelbagai
aktiviti seperti regangan, melembutkan sendi-sendi, meningkatkan daya
ketahanan otot-otot dan jantung. Banyak aktiviti dan pergerakan yang
tidak dapat dilakukan di darat dapat dipraktikkan di dalam air.
Dalam hubungan ini, hidroterapi dapat meneroka pergerakan-pergerakan
yang boleh dilakukan oleh murid-murid PPKI ini. Bagi sesetengah murid,
mereka didapati lebih berkeyakinan di air berbanding di darat. Kejayaan
sesuatu program pengajaran bergantung pada prosedur pengajaran yang
jelas, sokongan dan garis panduan yang diberi. Walau bagaimanapun garis
panduan adalah sama untuk semua, hanya penyesuaian dan modifikasi
diperlukan terhadap individu berkeperluanyang unik ini.
SUMBER
Thursday, 23 April 2015
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 Komen:
Post a Comment